​דירה מקבלן- לא חתול בשק

בשעה טובה, רכשתם דירה חדשה מקבלן. מרגע הרכישה ועד מסירת המפתח יש זמן המתנה ארוך ומספר שלבים בהם אתם זכאים לבקר בדירה ולבחון את ביצוע עבודת הקבלן. 

 

הינה כמה טיפים להתנהלות מול הקבלן לפני מסירת הדירה:


לרוב הקבלן אינו מאשר כניסה לדירה אלא לפי שלבי ההתקדמות ועל פי הזמנה לאתר. 
אחרי שבחרתם את הריצוף והחיפויים וסגרתם מטבח הקבלן יזמן אתכם לאתר בפעם הראשונה על מנת לזהות את האריחים שסופקו.

חשוב לצלם את האריח עצמו בחנות עם המק"ט בצורה ברורה.

יכולות להיות טעויות הקלדה והאריח שיגיע לאתר יהיה תואם להזמנה אבל לא מה שבחרתם. וודאו בהזמנה את המק"ט לפני אישורה ומאוחר יותר, באתר, וודאו שהמק"ט תואם להזמנה.

דרשו לפתוח אריזות ולראות את האריח אל תאשרו רק על פי מק"ט, קרו מקרים בהם הודבקה מדבקה על אריזה עם מק"ט תואם להזמנה אבל לא תואם לאריח. 
יש קבלנים שמזמנים את הדיירים אחרי כל שלב, אחרי הרמת קירות, אחרי ביצוע חשמל ואינסטלציה, אחרי ביצוע ריצוף וחיפויים ואחרי התקנת מטבח. הגיעו עם פנקס ועט, סרט מדידה- מטר, מצלמה או נייד לתיעוד וסט תוכניות חתום- זה שאושר ע"י מחלקת שינויים וירד בפועל לביצוע. עברו על כל תוכנית בנפרד בכל חדרי הבית, אם בוצע שינוי במבנה חשוב למדוד עם סרט מדידה שהמידות תואמות לתוכנית. 
עברו בכל חדר על נקודות החשמל. מכיוון שבשלב הזה תראו רק חור בקיר עם כבלים, דרשו הסבר על כל נקודה לפי התוכנית וודאו שכל נקודה מוקמה ע"פ המידות המצוינות בתוכנית. 
בידקו מול תוכנית האינסטלציה שכל נקודת מים ממוקמת במקומה, במיוחד עם בוצע שידרוג או שינוי.
תעדו כל ליקוי או חוסר התאמה לתוכניות בכתב על גבי התוכנית בנוסף לתיעוד מצולם. בסוף הסיור הוציאו מכתב סיכום ושילחו לקבלן להתייחסות.
אחרי התקנת מטבח תזומנו שוב, חשוב לבדוק גם את המטבח, שכל מגירה נפתחת ונסגרת כמו שצריך, שהביצוע תואם לתוכנית.


הגעתם בשעה טובה לשלב פרוטוקול מסירה, השלב בו הקבלן מודיע שהדירה מוכנה למסירה ומאפשר לכם לבקר ולהעיר על ליקויים הנראים לעין על מנת שיוכל לתקן לפני מסירת המפתח. חשוב להגיע עם סט התוכניות לדירה ועם כל הערות והצילומים שהיו לכם מביקורים קודמים וחזרו שוב על הבדיקה. בשלב הזה כל הליקויים אמורים להיות מתוקנים.
בידקו שיפועים במקלחות, אל תתביישו לשפוך מים במקלחון ולוודא שהם מתנקזים ולא נשארת שלולית.
אם ביקשתם ספסל בנוי או נישה במקלחון, וודאו שגם שם יש שיפוע של 0.5% לפחות ושהמים לא "עומדים".
וודאו שכל אביזרי הקצה- הברזים, ראש טוש, ארון כיור, ידיות... תואמים להזמנה שלכם.
כדאי להגיע עם נורה על מנת שתוכלו לבדוק שכל מפסק מדליק את הנורה הנכונה.
בידקו שכל חלון נפתח ונסגר, זז על המסילה בחופשיות וננעל בצורה תקינה, שכל תריס גלילה עולה ויורד בצורה חלקה, בידקו שדלת הכניסה ננעלת ונפתחת בקלות ושאינה רחוקה מידי מהריצפה או משפשפת אותה, דלת הממ"ד אמורה להיצמד לקיר, אם היא נסגרת או זזה מעצמה יש צורך לכוון אותה, שחלון ההדף בממ"ד זז בחופשיות ואינו חסום עם שאריות טיח.
עברו בצורה יסודית על כל חדר בבית, הקבלן מחוייב למסור לכם דירה נקיה ותקינה למראית עין. אל תסכימו לקבל דירה שיש בה ליקוי בטענה שהליקוי יטופל במהלך שנת הבדק. "שנת בדק" היא השנה הראשונה שלאחר מסירת המפתח בה הקבלן מחוייב לתקן ליקויים שצצים בדירה לאחר קבלת המפתח כמו רטיבויות וסדקים שנוצרים מתזוזות בקרקע, תקלות שמתגלות רק לאחר שגרים בדירה כמו חלון שלא נפתח בצורה תקינה או סתימות כתוצאה משאריות פסולת בנייה בצנרת וכו'... 


מומלץ להזמין שרות "בדק בית" מחברה שמתמחה בנושא. דוח בדק בית ממהנדס או הנדסאי בניין הינו מסמך קביל בבית המשפט והקבלן מחויב להתייחס אליו.


כנסו לדירה ברגל ימין, אכלוס קל